نتایج بررسی‌های اخیر کارشناسان حیات‌وحش تأیید می‌کند که افزایش میزان مرگ‌ومیر جوجه‌پنگوئن‌ها در آرژانتین پیامد مستقیم تغییرات جوی است.

خطر تغییرات جوی برای جوجه‌پنگوئن‌ها

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی ام‌ام‌ان، این مطالعه که در فاصله سال‌های 1983 تا 2010 میلادی از سوی کارشناسان دانشگاه واشنگتن روی 400هزار پنگوئن «ماژلان» انجام گرفت به بررسی نقش تأثیرات جوی روی زندگی و بقای این حیوانات پرداخته است. اطلاعات به‌دست آمده از این مشاهدات حاکی از آن است که گرسنگی و شکار توسط سایر حیوانات، متداول‌ترین علت تلف شدن جوجه‌پنگوئن‌ها طی این سال‌ها بوده اما در این مطالعه معلوم شد که کاهش غیرطبیعی دمای بدن این حیوانات بر اثر بارندگی‌های شدید ناشی از تغییرات جوی در سال‌های اخیر، اصلی‌ترین دلیل مرگ این پنگوئن‌ها بوده است. به‌گفته کارشناسان، جوجه‌پنگوئن‌ها که بین 9‌تا23روز عمر دارند به‌شدت در برابر هیپوترمی (افت شدید دمای بدن) آسیب‌پذیر هستند زیرا پرهای ضدآب آنها به‌طور کامل رشد نکرده است. همچنین نمی‌توانند از بدن والدینشان به‌عنوان پناهگاه استفاده کنند.

دی بوئرسما یکی از محققان این مطالعه گفت: درصورتی که این پرندگان پرهای ضدآب نداشته باشند، خیلی زود بر اثر سرما جان خود را از دست می‌دهند. همچنین گرمای شدید که یکی دیگر از تغییرات جوی تشدید شده در قرن حاضر بوده، سیستم تنظیم دمای بدن این حیوانات را با مشکل روبه‌رو کرده و در نتیجه احتمال تلف شدن آنها را افزایش داده است.

کد خبر 247836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز